fBoekinfo


bestellen...

reviews - 0 item(s)

















in prijs verlaagd


Kleurrijke gasten in 1922









Direct na de Eerste Wereldoorlog was er hongersnood in Oostenrijk en Hongarije. Met name kinderen uit Wenen en Boedapest waren hiervan slachtoffer.
Vanaf 1919 werden duizenden kinderen naar het relatief welvarende Nederland gehaald om aan te sterken. Zo ook de tweeling Betty en Mies Wosak uit Klosterneuburg bij Wenen. Zij kwamen in Uithuizen terecht. Het succes van hun verblijf was groot. Gezond en wel kwamen ze na een half jaar terug in Klosterneuburg.
De vader van de tweeling, kunstschilder en dagbladtekenaar Robert Wosak, werd ge´nspireerd door de enthousiaste verhalen van zijn dochtertjes. Hij besloot al snel om ook eens een kijkje te nemen bij het gastgezin in het Groningerland.
De kunstenaar beviel het zo goed in Uithuizen dat hij iedere keer opnieuw zijn vertrek naar Oostenrijk uitstelde.
In zijn ‘Groningse Periode’ van uiteindelijk vier maanden in de winter van 1922 was hij zeer productief. Een deel van de olieverfschilderijen, tekeningen en etsen gebruikte Wosak als betaalmiddel voor zijn verblijf in Groningen. Op deze manier zijn door vererving een aantal kunstwerken van deze Oostenrijkse schilder in bezit gekomen van de kleinkinderen van grootvader Hendrik Hof.

Auteur Herman Grote is getrouwd met een kleindochter van Hendrik Hof. Hij neemt u mee in een historische documentaire die voornamelijk gebaseerd is op een stuk orale geschiedenis. Niet alleen het wel en wee van de kleurrijke gasten uit Klosterneuburg wordt verhaald, ook het leven op het Groningse platteland wordt nauwkeurig beschreven. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op de ontwikkelingen in de kunsten in Wenen, zowel voor als na de Eerste Wereldoorlog. De grote veranderingen die door schilders als Gustave Klimt, Oskar Kokoschka en Egon Schiele werden ge´nitieerd in Wenen, hebben op het eerste gezicht weinig invloed gehad op de traditionele schilder Robert Wosak. De auteur laat echter zien dat de schilder in zijn ‘Groningse Periode’ wel degelijk veranderingen aanbrengt in zijn schilderstijl. Het expressionisme van de Wiener Secession dringt voor het eerst door in de manier van schilderen van de tot dan toe zo sterk academisch georiŰnteerde schilder. Was het de rust van het Groningse land waardoor zijn schildershart zich openstelde voor veranderingen?
Niet alleen kunsthistorische veranderingen worden geschetst, ook toont de auteur in grote lijnen de Oostenrijkse samenleving, met het rijk van keizer Frans Jozef 1 en zijn keizerin Elisabeth (Sissy), met de Eerste Wereldoorlog en de miserabele periode daarna. Deze politieke en maatschappelijke ontwikkelingen hadden uiteraard ook grote gevolgen voor de kunstenaar en dagbladtekenaar Robert Wosak.

Dit buitengewoon boeiende verhaal is gebaseerd op jarenlang onderzoek in Klosterneuburg en de provincie Groningen. De kleinkinderen van de kunstenaar, maar ook die van Hendrik Hof die onderdak bood aan zowel de kinderen Betty en Mies als aan Robert Wosak, waren bij dit onderzoek betrokken.
Het boek is rijk ge´llustreerd met afbeeldingen van het werk van Robert Wosak vooral uit zijn ‘Groningse Periode’. Daarnaast zijn er veel historische foto’s van Uithuizen en Wenen opgenomen uit die periode in deze uitzonderlijke geschiedenis.


Extra infomatie / link ? :
klik hier







ISBN-10


9052944678


ISBN-13


9789052944678


Categorie


Algemeen


Verschijning




Prijs


9.95

Normale prijs


21.50















Details:


Uitgave


Profiel


Auteur



extra info over auteur






Vormgeving


Scholma Druk


Illustraties


Robert Wosak

Opmaak


Scholma Druk

Aantal pagina's


80






Tekst omslag


klik hier voor omslagtekst..


Inhoudsopgave


klik hier voor inhoudsopgave..


Status


In voorraad














Url / link naar dit boek


https://www.profiel.nl/websites/scholma/profiel.nsf/lijst/2206745290414722C1257620004E6339












.tterug